• No results found

Viten på lørdag: Kreft og kosthold

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Viten på lørdag: Kreft og kosthold"

Copied!
20
0
0

Laster.... (Se fulltekst nå)

Fulltekst

(1)

Viten på lørdag: Kreft og kosthold

Kostholdets betydning for kreftpasienter

Rune Blomhoff

Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo, Kreft-, kirurgi- og transplantasjonsklinikken, Oslo

Universitetssykehus

(2)

Hva bør kreftpasienter spise?

- Omfattende forskning bak rådene for å forebygge kreft - Etter en kreftdiagnose: Mer begrenset forskning

- Metastase, dattersvulst. Løsrevne kreftceller gir opphav til nye

kolonier

- Kreft er en kontinuerlig prosess, samme underliggende mekanismer

- Kostrådene er derfor grunnpilaren også for kreftpasienter

www.cancer.gov

(3)

Under aktiv kreftbehandling

- Mye kreftbehandling (cellegift, kirurgi, strålebehandling, hormonbehandling) gir plager som påvirker matinntaket - Dårlig appetitt, kvalme, smaksforandringer, plager i svelg,

tørr munn, sår munn, svelgvansker, diaré, forstoppelse - Vekttap og underernæring er vanlig

- Individuell oppfølging av kliniske ernæringsfysiologer (symptomlindring, berikning, spesialdietter, tilskudd, næringsdrikker,sondeernæring, intravenør ernæring)

(4)

KREFTFORENINGEN

(5)

Hva er et sunt kosthold som forebygger kreft?

- De norske kostrådene

- Stor faglig enighet om råd som forebygger kreft

- Sammenfallende med råd i de fleste land og WHO

- Den norske, engelske, amerikanske krefforeningen etc.

- Media er en dårlig kilde til kostråd

(6)
(7)

De norske kostrådene

1. Det anbefales et kosthold som hovedsakelig er plantebasert, og som inneholder mye grønnsaker, frukt, bær, fullkorn og fisk, og

begrensede mengder rødt kjøtt, salt, tilsatt sukker og energirike matvarer.

2. Det anbefales at man opprettholder balanse mellom energiinntak og energiforbruk

(8)

Frukt og grønnsaker - anbefalt mengde pr dag

1. Spis minst 500 gram grønnsaker, frukt og bær hver dag 2. Minst 250 gram frukt og bær, og 250 gram grønnsaker 3. Spis variert

Totalt 500 g

(9)

Fisk – anbefalt mengde pr uke

1. Spis 300 – 450 gram ren fisk i uken.

2. Minst 200 g bør være fet fisk.

Totalt 450 g

(10)

Kornprodukter - anbefalt mengde pr dag

1. Spis 70 – 90 gram fullkorn (sammalt mel) per dag

Tre eksempler

(11)

Nøtter

1. Det anbefales at et moderat inntak av nøtter (omkring 140 g/uke eller 20 g/dag) inngår i et variert kosthold.

2. Nøttene bør være usaltet.

3. Nøtter har et høyt energiinnhold, og et høyt inntak kan bidra til vektoppgang

Tre eksempler på 20 g

(12)

Kjøttprodukter

1. Spis fortrinnsvis magre kjøttprodukter

2. Begrens inntaket av rødt kjøtt (storfe, svin, sau, geit) til 500 g pr uke (f.eks. 2 middager samt en begrenset mengde

kjøttpålegg)

3. Begrens inntaket bearbeidet kjøtt

(13)

Antioksidanter og kreft

1. Oksidativt stress er den vanligste årsak til at DNA skades 2. Antioksidanter demper oksidativt stress

3. Stråling, røyking, alkohol, fedme, inflammasjon øker oksidativt stress og skader DNA

4. Kroppen produserer et robust antioksidantforsvar som beskytter mot DNA skade

5. Frukt og grønnsaker kan også reduserer DNA skade (antagelig pga antioksidantene)

(14)

Antioksidanter og kreft

1. Tilskudd anbefales ikke 2. Flere store kliniske studier

Ingen effekt

Økt risiko for kreft

3. For høye doser, ikke riktig kombinasjon

Dårlige kilder Gode kilder

(15)

Antioksidanter og kreftbehandling

1. Stråling og mange cellegifter dreper kreftceller vha oksidativ skade

2. Spesielt viktig: ikke antioksidant tilskudd under aktiv kreftbehandling

3. Et variert plantebasert kosthold med mye frukt og grønnsaker er gunstig

Dårlige kilder Gode kilder

(16)

Faste og kreftbehandling

1. Flere dyreforsøk viser at «faste» eller kalorirestriksjon vil forlenge livslengde.

2. Er dette relevant for mennesker?

Walford, 2000

Normal aldring hos mus

(17)

Faste og kreft- behandling

1. Noen dyreforsøk og celleforsøk viser at faste og

kalorirestriksjon vil bedre effekten av cellegift og strålebehandling

2. Er dette relevant for mennesker?

3. NB: Vekttap og underernæring er et alvorlig problem ved kreft 4. Fastekurer og kalorirestriksjon

anbefales ikke under aktiv kreftbehandling

Brystkreft-67NR

Saleh et al. Cell Cycle 2013

Brystkreft-4T1 Brystkreft-67NR

(18)

Sukker og kreft

1. Kreftceller bruker i større grad glukose som energikilde enn friske celler

2. Brukes til PET undersøkelse av kreftpasienter 3. «Kreftceller elsker sukker. Legene bør advare

pasienter om at kreftceller elsker sukker, og man bør holde seg unna sukker»

4. Mange kreftpasientene har dårlig matlyst pga behandlingen og kommer i ernæringsmessig risiko. Da er det viktigere å få i seg næring og kalorier i det hele tatt, enn kvaliteten på maten 5. Kostrådene: Tilsatt sukker bør begrenses til

mindre enn 10 prosent av energiinntaket.

Man bør begrense bruk av saft, brus, leskedrikker, nektar, søte kjeks, søte bakevarer og godteri, som for mange er de største kildene til tilsatt sukker.

(19)

Hvem skal du høre på?

1. Etablerte forskere innen forskningsfeltet

Ikke lett for enkeltpersjoner å vudere forskernes kvalitet

2. Klinisk ernæringsfysiologer 3. Helsemyndighetene

4. Kreftforeningen

Hvem bør du ikke høre på?

1. Medieoppslag – uten at du sjekker bakgrunn 2. Reklame – uten at du sjekker bakgrunn

3. Terapeuter utenfor helsevesenet 4. Selvoppnevnte ernæringseksperter

(20)

Oppsummering

Hva bør kreftpasienter spise?

1. Det anbefales et kosthold som hovedsakelig er plantebasert, og som inneholder mye grønnsaker, frukt, bær, fullkorn og fisk, og

begrensede mengder rødt kjøtt, salt, tilsatt sukker og energirike matvarer.

2. Det anbefales at man opprettholder balanse mellom energiinntak og energiforbruk

Referanser

RELATERTE DOKUMENTER

For å spise i tråd med kostrådene må norske menn og kvinner i snitt spise 82 prosent mer frukt, mer enn dobbelt så mye grønnsaker, 45 prosent mer fullkorn og 22 prosent mindre rødt

Resultatene fra valideringsstudien viste at NKR-spørreskjemaet ga gode estimat på inntak av felleskategoriene frukt, bær og grønnsaker, nøtter, total fisk, totalt rent kjøtt,

• Norsk kosthold inneholder fremdeles for mye mettet fett, sukker og salt og for lite grove kornprodukter, grønnsaker, frukt og fisk.. • Det er fremdeles et altfor høyt brusforbruk

• Norsk kosthold inneholder fremdeles for mye mettet fett, sukker og salt -og for lite grove kornprodukter, grønnsaker, frukt og fisk?. • Det er fremdeles et alt for høyt brusforbruk

Andelen som spiste frukt og bær eller grønnsaker minst to ganger om dagen var betydelig lavere blant de med kort enn blant de med lang utdanning, henholdsvis 18 og 33 prosent