Omega-3-tilskudd og hjerte- og karsykdommer
Fulltekst
RELATERTE DOKUMENTER
vanlig blant eldre de siste levemåneder, selv blant dem som bor og dør hjemme, sier pro- fessor Sigurd Sparr ved Geriatrisk avdeling, Universitetssykehuset Nord-Norge1. At
I motsetning til hva Waldum forsøker å antyde, er det ikke siden protonpumpehemmere kom på markedet for snart 20 år siden vært registrert økt fore- komst av ventrikkelcancer (3,
Det er dokumentert at omega-3-fe syrer har forebyggende effekt mot hjertesykdom, men det er usikkert om slike fe syrer forebygger arytmier og plutselig hjertedød. De fleste av oss
111 Tilskudd av omega-3- og omega-6-fettsyrer til premature barn etter fødselen hadde ingen sikker langtidseffekt på kognitive evner eller hjernevolum da barna var blitt åtte
Data fra epidemiologiske studier kan tyde på at omega-3-fettsyrer har en beskyttende effekt på brystkreft, men resultatene er ikke konsistente.. Kinesiske forskere har i en
I flere observasjonelle undersøkelser hos mennesker har inntak av omega-3-fe syrer vært forbundet med lavererisiko for plutselig død.. Noen undersøkelser har videre antydet at inntak
Så langt har kliniske data fra epidemiologiske studier eller intervensjonsforsøk og nivået av omega-3-fe syrer korrelert godt, men kun når man hensyntar utgangsnivået av omega-3-
Denne viste at for pasienter med hypertriglyseridemi og forhøyet kardiovaskulær risiko, var det ingen forskjell i forekomsten av hjerteinfarkt, ustabil angina, koronar