Barns kosthold
- var alt så mye bedre før?
Lene Frost Andersen
Avdeling for ernæringsvitenskap Institutt for medisinske basalfag
Medisinsk fakultet, UiO
Energibalanse
Ny Powerpoint mal 2011 3
Energiinntaket Energiforbruket
Viktige kostholdsfaktorer i forhold til overvekt er…
4
Var alt så mye bedre før?
5
2014 1970
1814
1971
11. april 2011 Ny Powerpoint mal 2011 6
7
Utfordring når man skal se på trend over tid:
• landsdekkende undersøkelser vs. mindre studier
• forskjellige metoder
Brus og saft med sukker – var alt så mye bedre før?
8
2 åringer
Brus og saft med sukker dl per dag. 1600 barn
1999 2007
Kilde: Småbarnskost 1999 & 2007
www.klikk.no/foreldre/helse/article477999.ece
13 åringer: 70/80-tallet - 1993 - 2000 - 2013
10
Brus og saft med sukker, dl per dag
Helsevane-undersøkelser – 13 åringer
11
Kilde: reprodusert etter HEMIL rapport 3/2009 & HEMIL rapport 2/2012
6- og 7-klassinger –
Brus og saft med sukker. 1200-1400 barn
12
Kilde: Stea et al 2011
Frukt og grønnsaker
- var alt så mye bedre før?
13
Utviklingen i den norske befolkning
14
Kilde: Utvikling i norsk kosthold 2013
2 åringer: 1999 - 2007
*Inkl. juice, bær og potet
Økt inntaket av frukt og grønnsaker* fra nesten
260 gram til 300 gram per dag
Kilde: Småbarnskost 1999 & 2007
13 åringer: 70/80-tallet - 1993 - 2000 - 2013
16
Helsevane-undersøkelser – 13 åringer
17
Kilde: reprodusert etter HEMIL rapport 3/2009 & HEMIL rapport 2/2012
6- og 7-klassinger:
frukt og grønnsaker, ganger per uke
18
Kilde: Hilsen et al 2011
Måltidsmønster-
var alt så mye bedre før?
19
Måltidsmønster 70-80 tallet
20
21
13 åringer: 1993 - 2000
6- og 7-klassinger: 2001-2008
22
Konklusjon
23
Konklusjon
Var alt så mye bedre før?
Nei, det er mye positivt i kostholdet til dagens barn!
24