• No results found

Omega-3 og sunn mat halverer dødeligheten

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Omega-3 og sunn mat halverer dødeligheten"

Copied!
1
0
0

Laster.... (Se fulltekst nå)

Fulltekst

(1)

NYHETER Nytt fra nett

TIDSSKRIFTET PÅ INTERNETT Nytt fra nett er tidligere publisert på www.tidsskriftet.no

der nyheter legges ut fortløpende.

Søkbar fulltekstversjon på nett:

www.tidsskriftet.no

E-postabonnement på innholds- fortegnelsen:

www.tidsskriftet.no Kunnskapsprøver:

www.tidsskriftet.no/quiz

Stillingsdatabase og mulighet til å bli varslet om ledige legestillinger via e-post:

www.tidsskriftet.no/stilling Nyhetsfeed (RSS) for nettnyheter:

www.tidsskriftet.no/rss

138 Tidsskr Nor Lægeforen nr. 2, 2006; 126

Nytt fra nett

Vil utdanne forskere på halve tiden

138

Dagens forskere er for gamle, utdannelsen tar for lang tid og er for fragmentert, mener Universite- tet i Bergen. Interessen blant legene er heller ikke som før.

16. desember 2005 åpnet en ny og mer effektiv forskerskole i klinisk medisin.

– Det tar gjerne 5–10 år å gjøre ferdig en doktorgrad, og kanskje ytterligere 10 år til man er professor. Gjennom- snittlig alder for nyutdannede legefors- kere med doktorgrad er 40 år, sier professor Amund Gulsvik til Tids- skriftet.

Universitetet vil gi et mer strukturert tilbud med mer effektiv veiledning av kandidatene.

– Vi ønsker å optimalisere stipendiat- tiden frem til Ph.D., og veilede postdok- torer frem til professorkompetanse. Vi kan bidra med teoretisk opplæring i kon- trollerte kliniske forsøk, klinisk epide- miologi, gi publiseringserfaring og erfa- ring som ekstern fagvurderer (referee) mot klinisk orienterte tidsskrifter, og hjelpe til med bygging av nettverk. Post- doktorene kan lære litt om å være veile- dere og miljøskapere. Målet er i første omgang at doktorgradene tar tre år, sier Gulsvik, som skal lede forskerskolen.

Les hele saken: www.tidsskriftet.no/

9957

Omega-3 og sunn mat halverer dødeligheten

138

Det er aldri for sent å endre kostholdet og ta omega-3-tilskudd.

Menn med høyt kolesterol og høyt nivå av triglyserider kan halvere risikoen for å dø.

En ny norsk studie viser at endringer i kosten eller tilskudd av omega-3-fettsyrer kan forebygge åreforkalkning og hjerte- og karsykdom både på kort og lang sikt for denne pasientgruppen.

Elsa Hjerkinn, stipendiat ved Hjerte- medisinsk avdeling ved Ullevål universi- tetssykehus, har i sin doktoravhandling gjennomført to delstudier. I den ene studien er det brukt data fra Oslo-undersøkelsen (røyke- og diettforsøk 1973–78), hvor 1 232 menn var inkludert. En subgruppe på 104 menn med kombinert hyperlipidemi ble fulgt spesielt. Tidligere undersøkelser viste at enkle kostråd, som blant annet innebar mer fisk og mindre animalsk fett og plante- fett, gav gunstige resultater allerede etter fem år. Hjerkinns undersøkelser viser at også etter 24 år var det i diett-gruppen halvert dødelighet sammenliknet med kontrollgruppen.

I den andre delstudien, DOIT-studien, ble 563 menn fra den samme Oslo-undersø- kelsen fordelt i fire grupper. En av gruppene fikk individuelle kostholdsråd, en fikk tilskudd av langkjedete marine omega-3- fettsyrer, en fikk begge deler mens den siste gruppen kun fikk placebokapsler. Etter tre års forsøk viste det seg at dietten hadde en gunstig effekt på halspulsårenes veggtyk- kelse målt ved ultralyd. Dietten påvirket samtidig cellene i åreveggen slik at de

virket mindre irriterte, og det ble også regi- strert mindre hjerte- og karsykdom i diett- gruppene.

– Gruppene som fikk tilskudd av omega- 3-fettsyrer fikk mer elastiske årer og mindre irritasjon av endotelcellene. Vi observerte også en halvering av dødeligheten allerede etter 3 år hos dem som fikk tilskudd av omega-3-fettsyrer, sier Hjerkinn.

Les hele saken: www.tidsskriftet.no/9892

Eline Feiring

[email protected] Tidsskriftet

Dårlig tilbud til demenspasienter

Tilbudet til personer med aldersdemens er fremdeles for dårlig, trass i en omfattende sat- sing innen eldreomsorgen. Bare en firedel av de med demenssykdom har et tilrettelagt bo- og behandlingstilbud, viser en kartlegging Sosial- og helsedirektoratet og Nasjonalt kom- petansesenter for aldersdemens har gjort. Når det gjelder utredning, diagnostikk og behand- ling av psykiatriske tilleggslidelser hos perso- ner med demens, har bare 16 % av kommu- nene et tilfredsstillende tilbud fra spesialist- helsetjenesten. Hele 28 % opplever at dette tilbudet i praksis mangler. Bare 15 % av kom- munene er fornøyde med det de kan tilby til denne pasientgruppen.

Les hele saken: www.tidsskriftet.no/9881

WHO vil ikke ansette røykere

Verdens helseorganisasjon (WHO) vil ikke len- ger ansette røykere i sin organisasjon. Heller ikke folk som bruker snus eller skrå er velkom- men. Forbudet, som trådte i kraft 1. desember i fjor, medfører at alle søkere heretter vil få spørsmål om de røyker eller bruker andre tobakksprodukter, og hvorvidt de vil fortsette med dette dersom de tilbys jobben. Er svaret ja på begge spørsmålene, vil ikke søkeren lenger bli vurdert for stillingen, ifølge de oppdaterte retningslinjene. Hvis du lyver om røykevanene dine og arbeidsgiveren finner det ut, risikerer du disiplinærstraff. Røykere som allerede er ansatt i WHO vil bli sterkt oppfordret til å slutte, og tilbys hjelp for dette.

Les hele saken: www.tidsskriftet.no/9855 Et sunnere kosthold og tilskudd av omega-3- fettsyrer kan forebygge åreforkalkning og hjerte- og karsykdommer, og halvere dødelig- heten. Illustrasjonsfoto Imagelibrary Gold

Referanser

RELATERTE DOKUMENTER

De fleste fikk tilbudet kort tid etter sykdommen eller skaden hadde inntruffet, og 60,6 prosent av gruppen fikk tilbud innen 3 måneder etter hendelsen.. Resultater om Innholdet

I Thoresen og Alstadsæter (2008) diskuteres kjennetegn og utvikling for småbedriftseiere som tidlig i perioden valgte organi- sasjonsformer omfattet at delingsmodellen (selvstendig

Denne viste at for pasienter med hypertriglyseridemi og forhøyet kardiovaskulær risiko, var det ingen forskjell i forekomsten av hjerteinfarkt, ustabil angina, koronar

Han stiller spørsmålstegn om digitale tegneserier som har tatt for seg digitale modes kan ses på som en tegneserie, eller et nytt medium (Dittmar, 2012, s. Digitaliseringen

Av de som kjente til noen leger fra før, vurderte de som fikk tildelt sin faste lege færre alternativer enn de som ikke fikk tildelt legen de tidligere hadde benyttet som sin

Når det gjelder evne til å bosette flere flyktninger har vi sett på hva kommunene har gjort for å skaffe og ta i bruk flere kommunalt disponerte boliger og boliger i det

Til tross for at omega-3 fettsyrer har vist seg å forbedre insulinsensitivitet i insulinresistente dyr, er gunstig effekt av omega- 3 på glukosetoleranse hos mennesker

Denne viste at for pasienter med hypertriglyseridemi og forhøyet kardiovaskulær risiko, var det ingen forskjell i forekomsten av hjerteinfarkt, ustabil angina, koronar