Hvorfor får ikke alle type 2-diabetes?
Fulltekst
RELATERTE DOKUMENTER
Det hersker usikkerhet om god blodsukkerkontroll kanbesky e mot utviklingen av aterosklerose og hjerte- og karsykdom, og epidemiologiske undersøkelser har vist ensammenheng
Tilskudd av vitamin D vil uanse aldri få noen sentral plass i forebygging eller behandling av diabetes.. Det sier Rolf Jorde, professor ved Universitetet i Tromsø – Norges
I en randomisert, kontrollert die studie ble pasienter med type 2-diabetes sa på fiberholdig kost (testgruppen) eller kost som ved ordinær oppfølging (kontrollgruppen) (1).. Alle fikk
– Den økte risikoen for diabetes etter røykeslutt kan ha sammenheng med en økning av kroppsvekt, som er en kjent risi- kofaktor for type 2-diabetes, sier professor Frode
Barnediabetesregisteret (BDR) ønsker å registrere alle barn og ungdom i Norge som får diagnosen diabetes før 18 års alder, uansett hvilken type diabetes, og uansett hvor de får sin
Behandlingen er tatt i bruk etter at flere kliniske studier, der de fleste delta- kerne har vært menn, har vist signifikant effekt.. Fordi hjerte- og karsykdommer arter
– Studien tyder på at lavkarbohydratdiett kan være positivt for overvektige med type 2-diabetes, istedenfor fettfattig kost eller medikamentell behandling.. Mange pasienter
I tillegg til styringseffekter på insulinfrigjøringen regulerer glukosenivået – sammen med andre faktorer – også biosyntese av insulin (5) og replikasjon av betacellene